2006/04/11

Plagg: Ben Sherman-skjortan

Min första kontakt med Ben Sherman kom under gymnasiets första år. Klassens blygaste kille, som kom från någon onämnbar by utanför Växjö, hade en marinblå kortärmad button-down som det stod Ben Sherman broderat med vita bokstäver på bröstfickan. "Vilket otroligt fånigt namn på ett klädmärke, det är säkert cowboy-inspirerat..." tänkte jag för mig själv i min okunskap. Men jag sade det inte till honom, han var ju blyg liksom. Till saken hör också att jag hämtade all min stilmässiga inspiration av bröderna Gallagher vid en här tiden, så jag har förlåtit mig själv för min okunskap. Så här retrospektivt så är jag dock övertygad om att detta var tydligaste tecken på hans transformering från ful ankunge till att något år senare vara en gymnasiehånglare av rang.

Ben Sherman föddes som Arthur Benjamin Sugarman 1925 i Brighton. Efter en USA-flytt och två fruar så ärvde Arthur en rörelse inriktade på badkläder av sin tredje frus pappa. Efter ett namnbyte så lyckades Ben Sherman, som Arthur numera kallade sig, få amerikanskt medborgarskap. 1962 återvände dock Ben till öarna i och med sin mors sjukdom och med sig hade han inte bara klädrörelsen utan också stilmässig inspiration av de Ivy Leage college-studenter han sett i det förra hemlandet. Med bas i Brighton tillverkade han den första button-down skjortan samma år. Med hjälp av sin fjärde (!) fru Daphne så växte märket så det knakade. 1967 öppnade han butiken butiken The Jade House på Duke Street i Brighton, med snar expansion till klassiska Carnaby Street i London. Resten är historia, hur skjortor "Oxford style" blev ett av mod- och skinsrörelsens flaggskepp, Ben Sherman ett favoritplagg för många musiker och konstnärer och företaget idag är ett av staternas största klädmärken. Och Ben då? Han sålde företaget 1975 och flyttade till Australien. Sin vana trogen så hann han också skilja sig från Dapnhe innan han dog i en hjärtattack 1987.

Tänk om jag vetat allt detta under min gymnasietid? Troligen hade det inte påverkat mina amorösa framgångar nämnvärt, men man vet ju aldrig. Vill du läsa mer om Ben Sherman kan jag rekomendera Paolo Hewitts glassiga bok My Favourite Shirt: A History of Ben Sherman Style, där ögongodis blandas med diverse tidstypiska popstjänors utsagor om plagget.

No comments: