2006/05/12

Stilikon: Sir Paul M. Nurse på Nobel Minds

Forskare är fult klädda. Detta är en generalisering som många skriver under på. Jag själv, som sysslar med forskning inom Cancergenetik och har en del förstahandsintryck och skulle kanske inte gå så långt. Forskare är dock ofta tråkigt och säkert klädda utan personlig stil: pullovers, billiga skjortor oxford style, gympaskor och dåligt sittande jeans. Det är inte för inte tidningen New Scientist utnämnde Jerry Seinfeld som stilikon för forskare.
Ett lysande undantag var dock cellbiologen Sir Paul M. Nurse, Nobelpistagare i Medicin 2001, som likt en stormvind svepte med sval engelsk elegans i det julmatsdästa tv-programmet Nobel Minds med välsittande svart kavaj och yllehalsduk draperad över axeln. Yllehalsduk! Hela hans uppenbarelse var en uppvisning av elegans, rörligt intellekt och god smak. Tänk om mer forskare klädde och betedde sig som Paul gjorde vid just det ögonblicket. Sen vet jag att man kan hitta hemska bilder på honom med diverse skrynkliga skjortor och brutala mustacher, men det väljer jag att blunda för.

2 comments:

Anonymous said...

men hej. tänkte bara säga att jag gillar er blog.

Anonymous said...

Roligt att du uppmärksammade fenomenet med forskares usla klädstil. Det verkar som om de är rädda för att inte tas på allvar som forskare om det ser ut som om de bemödat sig med sitt utseende.
Dessutom tycker jag att det är fantastiskt att du uppmärksammar Paul Nurse som inte bara är en fantastisk forskare utan är en magnifik talare. När ska svenska skolan fatta att man inte blir en bra talare bara för att man kan använda powerpoint? Återinför retoriken på shemat!