2006/06/13

Stilikon: Vincent Gallo

Heroin chic har blivit ett ord i folkmun och speciellt mycket mer behöver nog inte sägas om detta ganska döda estetiska ideal. Om man dock är intresserad av dess manliga motsvarighet så får man skrapa hårdare på ytan. Bakom den fernissa av rekreativa droger, runways och designkläder som omgett det ultrafeminina heroin chic så tycker jag att den manliga motsvarigheten visar upp en mer luggsliten sida: undernäring, oändliga motorvägar, dåliga tänder och tajta kläder. Jag får Vincent Gallo framför ögonen. Jag vet att Johan tycker att han ofta klär sig ganska sjavigt, men att hans skinnjackor är omistliga kan vi båda enas om. Jag gillar dock hela Vincent, för de nämnda underbara jackorna, hans smutsiga skjortor, scarfs, kostymvästar (långt innan det brejkade som "årets plagg"), skinnboots och utsvängda byxor gör att jag längtar till mellanvästern och en skrotig bil. Jag rullar förbi och Vincent sitter på ett sämre fik och röker en hemrullad samtidigt som han lite lojt fläktar med sin anfrätta stråstetson och jobbar på nästa filmmanus eller skiva.

No comments: