2009/06/24

Skoputs - en guide




Att inviga ett par nya skor är en speciell upplevelse. Men det är också en upplevelse som kräver lite kunskap och engagemang, istället för enbart synaptiska stötar av den mer belönande sorten. Då jag de senaste ägnat mig åt att skaffa mig en tillfredställande skogarderob har jag också tvingats tillgodogöra mig en del kunskap om hur man sköter dem och på så sätt förlänger livet på tingestarna. Här på Way We Wear har vi också ett underskott på texter som behandlar vård av våra kontextualiserade effekter. Nåväl. Givetvis gör inte denna guide några anspråk på att vara heltäckande eller sprungen ur någon originalkunskap. Det är enbart ett destillat av spridda texter och erfarenheter.


När du får skorna direkt från affären är de som känsligast för permanenta skador och deformationer. De har kanske stått på en hylla, först i fabriken och sedan i affären, och torkat ut. Kanske är de enbart blänkpolerade. Om du inte fått någon skokräm eller något skovax med dig under köpet föreslå jag att du tar dem till din lokala skomakare och införskaffar en burk av varje i rätt nyans. Rätt är den färg som är rätt för dig, det går att experimentera med olika färger på kräm/vax till olika skinnfärger. Jag brukar dock köra så nära skinnfärgen som möjligt då jag inte är någon Lord Whimsy.

Nästa steg är att grundimpregnera skorna. Observera att detta skall göra innan du burit dem för första gången (utprovning undantaget). Ta bort skoblocken (cederträ eller björk!) och snören och borsta av skorna med en skoborste fri från impregneringsrester. Sedan smörjer du in dem med rikligt av skokräm. Jag använder en bomullstrasa och formar handen som en pistol, vilken jag draperar tyget över. Är det en hel- eller halvbrouge använder jag vanligt tops för att peta in skokräm i perforeringarna. Var noga med att smörja in randsömmen och använd preferentiellt en tandborste till det. Glöm inte tungan. Efter krämen är väl inarbetad låter du skon vila i 1-2 dygn i sina block.

Efter denna tid bör lädret ha sugit åt sig det mesta av impregneringen och det är nu dags att vaxpolera skorna. Borsta återigen av skorna med en skoborste fri från impregneringsrester, för att få bort eventuella skokrämsrester. Öppna sedan skovaxburken och använd trasa och fingrar för att mjuka upp och värma en rejäl mängd vax. Återupprepa sedan impregnering precis som med skokrämen (tyg, tops och tandborste). På med blocken och vänta minst ett dygn.

Nu är det dags att grundpolera skorna. Du borstar först bort eventuella vaxrester med en ren skoborste. Sedan kan du med svepande rörelser polera fram en lämpligt blank yta på skorna användandes en tjock bomullstrasa fri från vax- eller krämrester. Vill du ha en högblank yta så avsluta med en polering av en nylonstrumpa. Skorna är nu färdiga att användas. Ett tips är dock att mjuka upp dem och använda dem hemma eller i alla fall inomhus de första gångerna. Och kom ihåg grundregeln, en sko används aldrig två dagar på raken! Låt den vila minst ett dygn innan den träs över foten igen. Alltid med skoblock!

Fortsatt skötsel gör jag ungefär varannan/var tredje vecka och använder skovax respektive skokräm varannan gång. Krämen mjukar upp och gör lädret smidigare, medan vaxet gör att det blir vattenbeständigt. Men lite övning tar det inte mer max fem minuter per sko och kan fördelaktligen utföras medan man väntar på att en tvättmaskin går klart eller i samband med andra husliga sysslor.

En trevlig video om ämnet finns här: Skoputs

Edit: Hur gör jag med sulor? Jag smörjer endast in fotvalvsområdet, det som inte nöts mellan klack och trampdyna. Det andra området låter jag nötas fritt och jag brukar endast peta bort stenar och glasbitar som ibland kan fastna i sulan. Tilläggas bör att man aldrig ska använda en lädersula då det är blött ute, då den slits dubbel så fort i sådant väglag. Skor med sulor av rågummi, dainite eller vanligt gummi ska användas sådana dagar. Skulle man bli överraskad av lite regn, är jag noga med att borsta av sulorna och peta bort stenar som lätt kan borra sig in i de mjukgjorda sulorna. Galoscher använder väl knappast någon idag?

5 comments:

Henrik said...

Bra liten guide där. Det skulle vara intressant att höra hur du handskas med sulorna också.

You Me And Tommy Lee said...

Tack för tipsen! Precis vad jag letade efter.

Josef Davidsson said...

Henrik: Har uppdaterat lite om sulor.

Anonymous said...

vad jag letade efter, tack

Anonymous said...

Galoscher må vara gubbigt, men hur ska man annars kunna bära skor med lädersula under de nio månader då det är vinter? Gummisula inomhus - eller att skifta mellan inne- och uteskor - känns sådär IMO.