2006/04/24

Plats: Spy bar är död, leve Spy bar

Den här texten kan tänkas vara en gnutta för Stockholmscentrerad. Den kan också tänkas handla lite för lite om kläder för att passa in här men eftersom ”The way we wear” inte vill passa in i den vedertagna normen för hur en modeblogg skall se ut anser jag det vara helt i sin ordning. Jag anar att alla vara läsare inte har koll exakt på vad som händer i Stockholms klubbliv. Det är bara anala manniskor som jag som sedan jag var 19 och bodde i Jönköping har kunnat berätta vad som händer varje helg i huvudstaden. Men det är en helt annan historia och jag är övertygad att jag, när jag krisande når medelåldern, kommer behandla detta faktum med en överbetald terapeut som sällskap.

Spy bar i Stockholm är inte längre vad det en gång var. Tack gode gud för det. Från att ha varit ett exklusivt och på något perverst sätt ett alldeles briljant ställe i teorin degenererade det till ett tillhåll för lika delar Big Brother-imbeciller, glamoursuktande landsortsbor på äventyr i den stora staden och en och annan sportstjärna på fyllan. Spy bar var med andra ord ett riktigt sorligt ställe. Om man letar glamour och lockas av det finns det en mängd andra ställen som erbjuder det både bättre och snyggare och om man är på jakt efter kicken som bara den senaste musiken kan ge är Stureplan definitivt inte rätt ställe att leta på.

Carl M Sundevall, Sebastian Suarez-Golborne och Johan Mattson styr nu stället mot en upplevelese där Fadde och Linda, tja vad skall man säga, inte hör hemma. Men den här posten handlar snarare om skillnaden mellan Vita Baren och Engelbrektsrummet än om Spy bar nu och då. Och skillnaden stavas Dior Homme. Typ. Medan Engelbrektsrummet i Lördags kändes som en charterfylla påeldad av soul och hip hop från millenieskiftet så var vita baren Hedi Slimanes våta dröm där indiekulturen (och nu menar jag indie i dess allra mest övergripande betydelse) får hans så hett efterlängtade glamourbehandling under gnistrande takkronor och diskret vitmålade väggar. Medan Engelbrektsrummet befolkas av män i tajta vita tshirts med tillhörande tribaltatuering runt välpumpade biceps så är DJen i vita baren klädd i en krasskjorta och med en frisyr som skulle göra prinsessan Leia avundsjuk. Han ser helt magisk ut och jag anar för mig själv att han går i bräschen för den trend som talar om en höst fylld av Wildesk dekadens och dandyns (i mina ögon hett efterlängtade) återkomst.

Skillnaden blir som allra mest tydlig när jag inom loppet av tio minuter först ser en tjej släpas ut från Engelbrektsrummet av en annan, väldigt arg tjej och sedan inne i Vita rummet bevittnar en kollektiv musikalisk orgasm när de första tonerna till “Blue Monday” tonar fram I mixen.

Dressman och Dior Homme. Sida vid sida på nya Spy bar. Det trodde man inte för 6 månder sedan.

No comments: