2006/05/09

Personlig uppdatering: Modig modeundersökning


Jag var på en spännande fest i helgen. Eller spännande och spännande, den var lärorik. Först pratade jag med en kanadensare som höll på Edmonton och det var tydligen bra eftersom det går rätt så bra för dem i NHL-slutspelet. Sedan pratade jag med två svenska systrar. De frågade vad jag gillade för musik och jag kände mig tvungen att svara. Först sa jag soul och då sa de Aretha Franklin. Jag insåg att jag var ute på hal is och sa att jag gillar en hel del indie med. Deras motfråga blev givetvis vilken som är den bästa indieplattan någonsin. Jag var återigen ute på hal is eftersom jag är mer av en singelkille snarare än en plattkille. Så jag drog till med ett säkert kort som jag tänkte att alla musikintresserade känner till, Primal Screams "Screamadelica". Den kände de inte heller till. Ingen i hela sällskapet kände till den. Jag insåg helt plötsligt att den faktiskt kom ut -91 och att folks attention span kanske inte är så långt nu för tiden.

Jag kände mig manad att nämna lite moderna eller åtminstone nutida indieband så jag betade av Hidden Cameras, Gentle Touch och Hot Chip i snabb följd. I lika snabb följd såg jag tre fullständigt nollställda ansikten framför mig. Till slut hittade vi i alla fall Bloc Partys "Banquet" som gemensam nämnare och ordningen, i den mån det fanns någon, var återställd.

Senare på samma fest blev jag dissad eftersom min jacka hade tartan lining. Jag insåg det omöjliga att argumentera med de här människorna och erkände rakt upp och ner att jag inte har nån koll på kläder alls. Så var den saken ut vägen.

Nu till min main topic. Jag har börjat undersökningen av top 30-modebloggar. Jag inser att det kommer ta ett tag så det kommer inte bli min nästa post på långa vägar. Min metod är följande:

Jag undersöker respektive blogs förstasida och räknar antalet omnämningar av varumärken där. Eftersom bloggtoppen visar hur många unika träffar som varje blogg har på veckobasis kan man sedan räkna ut den totala exponeringen för respektive varumärke. Nästa steg blir att undersöka lite på nätet för att ta reda på vad det kostar att annonsera utan klickbara länkar på nätet. Vi kommer då till slut få en uppskattning av den totala reklamkostnaden som bloggarn bjuder de respektive varumärken på.

Jag ser fram emot resultatet.

2 comments:

Anonymous said...

Hej. Mycket intressant!
Tror jag är på plats 25 så du kommer nog titta in hos mig. Ska bli mycket intressant att veta hur mycket Zara, H&M och Topshop är skyldiga mig! :) Känner mig lite brudigt blåst här som inte tänkt på detta.

Måste nästan fråga nu... Min förstasida brukar ha inlägg från ungefär en vecka tillbaka. Och antalet unika besökare varje vecka tror jag brukar hamna runt 3000 kanske. Om vi säger att jag nämner Topshop 5 gånger på min förstasida. Hur mycket är det värt för dem? För enkelhetens skull kan vi ju säga utan klickbara länkar.

Ska kolla in er sida igen!

Anonymous said...

fantastistk - jag ser verkligen fram emot resultatet :)