2006/05/09

Statistik: Vilka är ni?

Den här bloggen skrivs av två stycken som har en förkärlek för naturvetenskaplig noggranhet. Det kanske märks på sättet vi skriver om kläder. Jag vet inte. Det jag vet är däremot att vi gillar att mäta saker och och ting så därför har vi sedan vi började med den här bloggen använt oss av en tjusigt statistikprogramm för att ha lite koll på vad folk gör på sidan. Jag tänkte att ni kanske var lite nyfikna på vilka ni är och hur många ni är?



Som ni ser har antalet besökare ökat stadigt sedan vi satte igång. Vecka 4 ser ju lite mesig ut än så länge men jag skulle anta att den största anledningen till det är att den just har börjat. Jag och Josef känner oss oavsett vad väldigt glada att fler och fler verkar uppskatta det vi skriver om och hur vi skriver om mode. Varje gång jag ser en högre stolpe blir jag väldigt glad och tänker på våra läsare minst en kvart och prisar er.



Så här kan en dag se ut på bloggen. Det här är taget från gårdagen då vi hade ungefär 100 unika besökare. Som ni ser verkar många av våra läsare vara folk som jobbar eller åtminstone beter sig som om de jobbade. En kraftfull spik av antalet besökare runt tolvsnåret på dan skulle kunna indikera att en hel del går in och läser lite under lunchrasten. (Klockslagen är sex timmar förskjutna i det riktiga diagrammet så ni får läsa på min hemmagjorda något mindre detaljerade under). Sedan är det en till spik vid fyrablecket vilket skulle kunna vara den där kollen av ens bloggar man gör innan man går hem. Jag har egentligen ingen aning men det är en teori så god som någon tills den blir motbevisad.


Som ni ser kommer den allra största andelen av besökare från Sverige men tydligen verkar vissa i USA tycka att vår blog är spännande. Jag ställer mig frågande till om de förstår så mycket. Men det kanske de gör.



Den här tycker jag är intressant. Det visar sig alltså att de allra flesta som kommer till oss via en länk kommer till oss från den utmärkta bloggen Lamouratrois. Vi gillar Lamouratrois, jag har tom. en spellista på min iPod som heter just Lamouratrois. Det visar också att många av våra läsare förhoppningsvis är musikintresserade. Det är bra. Annars finns det risk att en del av våra referenser är helt meningslösa.



Den är statistiken är verkligen bara för ingrodda nördar som jag själv. Tydligen så är Internet Explorer den mest använda browsern för våra läsare med olika versioner av Firefox på tydlig andraplats. Vi verkar inte ha såna många personer som läser bloggen från en Macdator, endast 13 st med Safari den senaste månaden.

Så där. Kort presentation av er, våra ärade läsare.

6 comments:

Josef Davidsson said...

Johan du är fantastisk! Imorgonkväll är jag tillbaka från skönlitteraturens saltgruva och kan börja blogga som en sann sartorialist igen!

Anonymous said...

Statistics say you won't click on this advertisement

http://desbmx.rr.nu

Statistics say it will make me sad.

Anonymous said...

verkar konstigt at danmark ikke er med i statistiken... vedt inte om jeg kan lita på den..

Gerri W said...

Vet inte varför men jag tycker att bloggar ser snyggare ut i Safari, kan ha med font-hanteringen att göra. Surfar sällan med Mac men när jag får möjlighet känns det en smula lyxigt. BTW, det var en svulstig mängd statistik för en modeblogg - må jag säga.

lycka till!

Johan B said...

Well eken, performancing gör ju allt automatiskt för oss, vi behöver inte direkt slita ut oss för att få tag på datan. Det enda vi gjort är att klistra in en rad i vår template. Try it, det är vanebildande att sitta och titta på vad folk har sökt på nätet för att komma till oss.

Anonymous said...

Jag tittar in för första gången, och sitter vid en Mac och kör firefox.
Trevlig blogg!