2006/06/06

Att dricka kaffe


Att dricka kaffe är mer än att bara få sin dagliga dos koffein, att dricka kaffe är att på ett enkelt sätt nå stilmässig perfektion. Tyvärr har kaffedrickandet fått sig en rejäl törn i dagens Sverige, ja för att inte säga Europa på grund av en djävulsk påverkan från det stora landet i väst. Nu skall kaffe drickas på gående fot i pappersmugg så att konsumenten kan känna sig som en sidokaraktär i Sex and the city, kaffe skall drickas i gigantiska mängder och det skall bryggas svagt så att folk inte får hjärtklappning efter en halvlitersmugg. Det här är vansinne mina damer och herrar.

Kaffe skall drickas snabbt, starkt och i små portioner. Förra hösten hade jag en av mina bästa kaffeperioder någonsin (inräknat alla evighetseftermiddagar på Stortorget i Lund). Jag jobbade precis bredvid Kungsholms torg i Stockholm tillsammans med en kollega som vet vad Farah Stay Prest är för något och det räknas i min bok som något alldeles speciellt. Vi pratade popmusik dagarna i ända och varje lunch avslutades på stolarna utanför Il Caffé på Bergsgatan med varsin dubbel macchiato och en cigg för honom. Det var perfekta septemberdagar med moloken sol och så kyligt att kostym och halsduk precis räckte till för att hålla förkylningen i schack och aldrig har kaffet smakat så gott. Vi satt ned, max 10 minuter, drack vårt kaffe, diskuterade Style council och housemusik och kände oss som världens bästa mods. Det var vi givetvis inte men där ser ni kraften av riktigt bra kaffe.

Död åt pappersmuggen, leve koppen.

No comments: