2007/01/02

Angloreferens: John Varvatos

Peter, förlåt mig, men din senaste post passade så bra in här på bloggen att jag inte kunde hindra mig från att sno den från dig. Jag tror inte du blir jättearg i alla fall. Hoppas jag.

Ni minns min post om den moderna åttiotalskostymen. Om inte scrolla ned en bit och läs igen. Och gå hit och läs Johan Ws kommentar som var spot on när det gäller Thom Browne-referensen. Det finns väl en anledning till att han jobbar med mode och jag med powerpoint helt enkelt.

Men det är bra att ha såna som Johan och Peter i ryggen när man drar slutsatser om vårens kostymmode och presenterar anledningarna till varför just de slutsatserna dras. Min förutspåelse var ju att vårens män klär sig i vintagekostymer från Brooks Brothers anno circa 1983. Här kommer den induktiva argumentationsgången:

Premiss 1:

Det konservativa modet kommer att fortsätta, dels som en annektering av värdeladdade symboler (för de mer kontextintresserade modeentusiasterna) dels som en generell återspegling av ett samhälle där traditionellt borgerliga dygder är mer accepterade än på länge (som riksdagsvalet antyder).

Premiss 2:

Kostymer från Thom Browne är fortfarande något av det hippaste du kan ha på dig (helt enkelt för att ingen bär dem eftersom de är helt obärbara av catwalken) och i Varvatos vårkollektion (bilden ovan) ser vi hur han plockar upp ett snitt som bär tydliga drag av Thoms byxtankar, dvs. shortsliknande smala kostymben till en mer traditionell modsliknande jacka.

Slutsatsen som måste dras av kombinationen av ovan givna premisser är att gamla vintagekostymer (konservatismen och borgerligheten) som bär tydliga drag av modsestetiken (med korta byxor och tajt jacka) kommer vara the shit när den kommande snön smälter framåt mitten av mars. Eller?

1 comment:

Peter said...

Ha ha, håller med. Den passade ju förträffligt. Och inte det minsta jättearg blir jag. Som den kontextintresserade modeentusiast jag är...