2009/02/28

Diskrepansen




Den här bilden symboliserar vin på tetrapak. Jag är ledsen om jag sårar nån men så är det bara. Det här är den raka motsatsen till de personer som i århundraden har kämpat med jordarna i sin appelationer, trampat druvor, blandat dem med varandra och förfinat den ädla drycken som vi kallar vin. Jag är ingen expert på ämnet men jag känner några som är det och när jag hör dem prata väcks mitt sinne med avsky när det behandlas på sättet som den här bilden uppvisar.

Men det var inte det som jag skulle skriva idag. Det här var bara en fond. En fond för att beskriva min syn på vin i tetrapak. Nota bene, bag-in-box är en helt annan sak än tetrapak. Bara så att ingen som kanske råkat läsa det här hänger mig på festen jag skall till ikväll.

När jag handlade vinet för ovan nämnda fest stod det en ung kvinna bakom mig i kön. En gnutta söt, en gnutta blond, en väldigt svensk innerstadsbo i Stockholm kan man sammanfatta henne med. Det var de välmanikyrerade naglarna, den korta kjolen, de trevliga klackarna och ett ansikte så välordnat i smink att hon säkerligen spenderat lika mycket tid att ordna det som jag lägger på att putsa mina skor. Uppenbarligen bryr hon sig väldigt mycket om sin bild som hon projicerar till sin omvärld. Man anar att en sådan person skulle bry sig om alla delar av sin persona. Så fel man kan ha!

Hon köpte tre paket med tetravin! Ett rött och två vita. Kan nån förklara det här för mig? Varför lägger man sån kraft på en del av sin personlighet medan man fullständigt negligerar andra delar? Varför lägga hundratals kronor på sina naglar och dess franska manikyr samtidigt som man köper vin med Goldengatebron på? Det är en dialektisk motsättning som jag inte klarar av att reda ut. Snälla nån hjälp mig!

5 comments:

carlhenrik said...

Man vill bli packad?

Johan B said...

Det finns ingen anledning att bli packad på något mindre än en Faustino 1.

Anonymous said...

Det kanske skulle vara till chihuahuan?

Anonymous said...

Jag tycker bara synd om människor som inte förstår den ofantliga njutningen i välgjort vin (det samma gäller f.ö. välgjorda skor, välsydda kostymer, skjortor - ja, ni hajar). Jag unnar alla att någon gång i livet få känna den smått orgasmiska känslan som doften av en lagrad kvalitetsbourgogne bringar.

Och nej, Johan, jag kan inte hjälpa dig att reda ut din förvirring. Jag kan endast styrka din stånpunkt.

Anonymous said...

"Nota bene, bag-in-box är en helt annan sak än tetrapak."

Ja, rent tekniskt har du ju rätt..