2006/04/25

Personligt: Dolce and Gabbana - smutpeddlers


Jag fullkomligt älskar Dolce and Gabbanas tidningsannonser. En av höjdpunkterna när man läser ett nytt magasin är att bläddra genom de första glossiga sidorna och se hur spindoktorerna på de stora modehusen försöker få oss att köpa just deras solglasögon eller livstil den här säsongen. Dolce and Gabbanas är alltid bäst. Överlägset. Det hela är mycket enkelt; alla deras annonser osar av vad som inte kan beskrivas som något annat än kåthet. Ren och skär sexuell lust, det är vad Dolce and Gabbana egentligen säljer och genast förstår vi hur de kan ta så hutlöst mycket betalt för deras kläder.

Generellt sett är deras bästa annonser de som skall sälja deras herrkläder. De annonserna skulle lika gärna kunna sitta på utsidan av en mycket välgjord bögporrfilm och de skulle sälja som smör (pun intended). Vi pratar om män med kroppar som trimmas 10 timmar om dan i lyxiga innerstadsgym positionerade i ställningar som på ett mycket subtilt och snyggt sätt simulerar ett av de sista tabuna i populärkulturens mainstreamfåra, bögsex. För hur kollektivt frigjorda vi än anser oss vara så är det inte ofta man ser två killar verkligen ge det till varandra på bästa sändningstid. Heterosexuell och lesbisk sex har sedan länge funnits på den visuella menyn medan bögsex i stort sett alltid bara insinueras eller föreslås.

Dolce and Gabbana är inte bara homoerotikens mästare; de är helt enkelt mästare på all sorts modeerotik. Bilden ovan är förmodligen en av de sexigaste och mest provokativa bilderna någonsin i en modeannons. Vissa skulle säkert hävda att Terrry Richardsons Sisleybilder som myntade begreppet ”Heroine Chick” är strået vassare men jag tycker nog att Dolce and Gabbana tar det hela till en annan nivå på grund av att de blandar den högsta glamouren med den sexuella formen som ses som allra smutsigast, voyerismen.

En kvinna i skyhoga stilettklackar som ligger bakåtlutad i en kontorsstol med alldeles för brett särade ben för att det här skall vara en normal arbetsposition. I förgrunden ser vi en en kamera riktad mot kvinnans överkropp och i fonden en serie övervakningsskärmar där både ett älskande par samt bilden av den arbetande kvinnans överkropp tydligt kan ses. Notera hur skickligt bilden är komponerad, kappans knappar som kan ses liggande mot stolen plockas upp på skärmbilden av henne och kvinnans stiletter lånar tydliga stilistiska drag från bondagekläder med en mängd spännen och nitar. Det här är sex på nätet förpackat i dess allra mest förforiska form och det är en bild som inte säljer något annat än smuts till uttråkade Hollywoodfruar.

Jag älskar den.

2 comments:

Anonymous said...

För det första: Jag festade med Dolce för ett tag sedan på St Martin's och jag kan dementera att hans nya pojkvän ser ut som Gabbana.

För det andra: Har ni sett det här:
http://www.sexpacking.com/men_men.php

För det tredje: D&G gör fantastisk reklam. VERKLIGEN. Synd bara att deras kläder inte ens är hälften så fantastiska.

Anonymous said...

swing ministry promulgation ripened settings putting resonate circulated sciencesc amsa tabulate
lolikneri havaqatsu