2006/10/08

Fråga: Dubbla lås?

Varje gång jag åker tåg blir jag lika förbryllad. Varje gång jag frågar någon om det som förbryllar mig förbryllar jag dem. Jag, och alla runt omkring mig, blir helt enkelt inte kloka på X2000s toaletter, eller rättare sagt låsen på toalettdörrarna.

På X2000s toalettdörrars insida sitter två lås. Ett som man använder för att låsa dörren när man skall utnyttja bekvämlighetsinrättningen någorlunda ostört och ett som jag fortfarande inte vet varför det sitter där. Strax ovanför handtaget sitter det och retar gallfeber på mig. Jag kan inte komma på en enda anledning till varför det sitter där när det finns ett fullt fungerande lås strax under och tro mig, jag har funderat. Det finns helt enkelt ingen logisk anledning till att det finns två lås på toalettdörren. Ingen som jag har kommit på i alla fall.

Så om ni nu vet varför SJ envisas med två lås på X2000s toaletter, berätta för mig!

15 comments:

johan e said...

är det inte det övre låset man ska använda? sist jag åkte x2000 misslyckades de flesta med att låsa dörren. de tog för givet att eftersom personen före i kö inte kunde låsa, var det inte ens lönt att försöka. jag misstänker att alla använde fel smäck.

Anonymous said...

Kanske helt enkelt för att kunna stänga av toaletten om den är ur funktion.

Simon said...

Exakt, jag tror att de över låset går att låsa med nyckel utifrån. Och det går även att låsa upp inifrån om någon skulle bli innelåst.

Johan B said...

Simon >>

Det låter ju onekligen som en möjlig lösning. Det är också en lösning som torde vara användbar på en massa andra ställen. Varför används den inte där?

Vera said...

Intressant iakttagelse ;)

rn said...

Hehe kanske för att man ska vara extra säker att ingen kommer in när man "pudrar näsan".. Låter litw weird i alla fall :P

Johan B said...

Missade jag att berätta att jag satt på just X2000 när jag skrev det här?

Peter said...

Japp, det missade du. Det var ju det där med det fantastiska med att lägga upp grejer när man åker tåg ;) Har tyvärr inte heller nåt bra svar på låsproblematiken. Jag brukar få testa båda...

Johan B said...

I love x2000. Första klass skall sägas. Som nuförtiden är billigare än andra klass. Fråga mig inte varför men så är det. Och om det är dyrare är det marginellt dyrare. Typ 50 spänn. Love it.

Ace said...

Det är för att det är så roligt för passagerarna som vet hur det funkar att betrakta passagerna som inte vet hur det funkar. Det härligt förnedrande i att påpeka existensen av två lås och att de kanske borde prova båda, ungefär lika fint som det klassiska i att inte stiga ner ett/två trappsteg i bussen för att sensorn ska öppna dörren, eller det mer moderna: att glömma trycka på öppna dörren-knappen.

Tonårspuckot said...

tågresor innehåller många konstigheter... särskilt om man ska åka på sträckor som inte e gbg -sthlm... ussch... det fina e tåg som åker typ två timmar utan toaletter.. och man precis druckit kaffe...

Eric said...

Precis hemkommen från en sthlm-gbg resa på x2000 första klass. Kan bara instämma i kören, lööv it! Men vart tog räksmörgåsen vägen?

Anonymous said...

Jo, det är ju så va att det övre låset låser sig automatiskt när avloppstanken är full. Då börjar den röda lampan lysa, liksom för att signalera 'avstängd'. Finurligt på något vis. Härligt att så många gillar X2000. Det värmer hjärtat.

Anonymous said...

Jo, det är ju så va att det övre låset låser sig automatiskt när avloppstanken är full. Då börjar den röda lampan lysa, liksom för att signalera 'avstängd'. Finurligt på något vis. Härligt att så många gillar X2000. Det värmer hjärtat.

Anonymous said...

Jo, det är ju så va att det övre låset låser sig automatiskt när avloppstanken är full. Då börjar den röda lampan lysa, liksom för att signalera 'avstängd'. Finurligt på något vis. Härligt att så många gillar X2000. Det värmer hjärtat.