2007/02/08

Digitala konvergenser

Om ni har hållt ögonen öppna under vår långa tystnad här på TWWW och läst mina gamla inlägg har ni märkt en sak; mina inlägg handlar mindre om kläder och mer om det medium som vår blogg skrivs i. Det kan tyckas märkligt men egentligen är det helt naturligt, TWWW har aldrig handlat om kläder, den har, i alla fall i mina ögon, handlat om varför så oerhört många människor väljer att skriva om kläder. Och göra det dåligt.

En av anledningarna, som jag hintade i en post nyligen, till att jag inte skrivit på länge är att jag inte känt att kläder är det mest inspirerande nu för tiden. Jag har helt enkelt funderat alldeles för mycket på vad som ligger bakom fenomenet att rika och mindre välbärgade nu för tiden har samma smakpreferenser, att en person i palestinasjal kan rösta höger och att en brutta i Canada Goose-jacka kan ha tydliga socialdemokratiska värderingar. Bryr man sig som jag, mycket mer om bakgrunden till saker istället för det reella fysiska uttrycket hamnar man till slut där, i pseudosociologin. Jag köper det.

I kommentarerna till förra posten så postade Thomas, som jag hoppas är den Thomas som jag väntar på skall komma hem snart från Barca, den här länken. När jag kom till jobbet idag på morgonen och öppnade min Netvibes, ser jag den här posten från Chris Andersons underbara Long Tail-blog. Om ni nu orkar klicka er fram så märker ni snart att båda länkarna pekar på samma You Tube-film. En film som beskriver, i all sin enkelhet, vad jag tror är den största samhälleliga förändringen sedan industrialismen. Den postades för fyra dagar sedan, har i skrivande stund setts av 214 789 personer och genererat ungefär 1400 kommentarer. 214789 visningar. På något sätt illustrerar de siffrorna vad den här förändringen består i bättre än själva filmen.

Om jag ser någon framtid för TWWW för egen del så består den i att försöka förstå hur kläder, mode och fantastiskt sneda slipsknutar hör hemma i den nya sköna världen som målas (eller snarare byggs) upp framför (eller snarare bland) oss. Det är helt enkelt en ny kontext att ta hänsyn till, en kontext som på allvar kommer att välta dinosaurier och föda banbrytande tankar.

3 comments:

Anonymous said...

Kan man vara så säker på att det är en skön värld som byggs upp? Jag är rädd att det utanför monitorn kommer spela allt mindre roll när det som visas på monitorn växer.

Johan B said...

Det som spelar mindre roll i människors liv spelar mindre roll eftersom vi inte bryr oss om det så mycket. Jag är relativt övertygad om att livet utanför monitorn nu och för all överskådlig framtid kommer slå undan benen på livet på monitorn.

Men det är egentligen ointressant för mitt resonemang. Världen kommer att förändras, oavsett om vi vill det eller inte. Skivbolagen vill det inte men det sitter redan i skiten.

Viktorov said...

Nu har jag också sett den. Skön film. Vilket understatement. Iallafall.